Sabtu, Ogos 15, 2015

Kanser Usus Besar Atau Kanser Kolon Tiada Gejala Awal

Kanser kolon merupakan kanser usus besar (kolon), iaitu di bahagian bawah sistem pencernaan anda. Kanser rektum adalah kanser daripada beberapa inci terakhir kolon. Bersama-sama, mereka sering dirujuk sebagai kanser kolorektal. 




Kebanyakan kes kanser kolon bermula sebagai kecil, bukan barah (benign) gumpalan sel-sel yang dikenali sebagai polip adenomatous. Dari masa ke masa beberapa polip ini menjadi kanser kolon. 

Polip mungkin kecil dan menghasilkan beberapa, jika ada, gejala. Atas sebab ini, doktor menyarankan ujian saringan berkala untuk membantu mencegah kanser usus besar dengan mengenal pasti polip sebelum ia menjadi kanser kolon.


Tanda-tanda dan gejala kanser kolon termasuk: 



  • Perubahan pada tabiat membuang air besar anda, termasuk cirit-birit atau sembelit atau perubahan dalam konsistensi najis anda 
  • Pendarahan rektum atau darah dalam najis anda 
  • Ketidakselesaan abdomen yang berterusan seperti kekejangan, berangin atau sakit Perasaan yang usus anda tidak kosong sepenuhnya 
  • Lemah atau keletihan 
  • Penurunan berat badan yang tidak dapat dijelaskan 


Ramai orang yang mengalami kanser kolon tidak mempunyai gejala pada peringkat awal penyakit. Apabila gejala muncul, mereka mungkin akan berbeza-beza, bergantung kepada saiz kanser dan lokasi di dalam usus besar anda.



Faktor-faktor yang boleh meningkatkan risiko kanser kolon termasuk:



  • Umur yang lebih tua. Sebahagian besar orang didiagnosis dengan kanser usus besar lebih tua daripada 50. Kanser kolon boleh berlaku pada orang muda, tetapi ia berlaku lebih kurang kerap.
  • Bangsa Afrika-Amerika. Afrika-Amerika mempunyai risiko yang lebih tinggi kanser kolon daripada umat-kaum lain.
  • Sejarah peribadi kanser kolorektal atau polip. Jika anda sudah mempunyai kanser kolon dan polys adenomatous, anda mempunyai risiko yang lebih tinggi kanser kolon pada masa akan datang.
  • Keadaan usus radang. Penyakit radang kronik kolon, seperti ulser kolitis dan penyakit Crohn, boleh meningkatkan risiko kanser usus besar.
  • Mewarisi sindrom yang meningkatkan risiko kanser kolon. Sindrom genetik diwarisi turun temurun keluarga anda boleh meningkatkan risiko kanser usus besar. Ini termasuk sindrom poliposis adenomatous kekeluargaan dan bukan poliposis keturunan kanser kolorektal, yang juga dikenali sebagai sindrom Lynch.
  • Sejarah keluarga yang menghidap kanser usus besar dan polip usus besar. Anda lebih cenderung untuk menghidap kanser kolon jika anda mempunyai ibu bapa, adik-beradik atau anak dengan penyakit ini. Jika lebih daripada seorang ahli keluarga mempunyai kanser kolon atau kanser rektum, risiko anda adalah lebih besar. Dalam beberapa kes, hubungan ini mungkin tidak keturunan atau genetik. Sebaliknya, kanser di dalam keluarga yang sama mungkin timbul dari pendedahan dikongsi kepada karsinogen alam sekitar atau dari diet atau gaya hidup faktor.
  • Rendah serat, diet lemak yang tinggi. Kanser kolon dan kanser rektum boleh dikaitkan dengan diet rendah serat dan tinggi lemak dan kalori. Penyelidikan dalam bidang ini mempunyai hasil yang pelbagai. Beberapa kajian telah mendapati peningkatan risiko kanser usus besar pada orang yang makan diet tinggi dalam daging merah.
  • Gaya hidup yang tidak aktif. Jika anda tidak aktif, anda akan lebih mudah mendapat kanser kolon. Mendapatkan aktiviti fizikal yang kerap boleh mengurangkan risiko kanser kolon.
  • Diabetes. Orang yang mempunyai kencing manis dan rintangan insulin mungkin mempunyai peningkatan risiko kanser kolon.
  • Obesiti. Orang yang obes mempunyai peningkatan risiko kanser kolon dan peningkatan risiko kematian kanser kolon berbanding dengan orang dianggap berat badan normal.
  • Merokok. Orang yang merokok rokok mungkin mempunyai peningkatan risiko kanser kolon.
  • Alkohol. Penggunaan berat alkohol boleh meningkatkan risiko kanser usus besar.
  • Terapi radiasi untuk kanser. Terapi sinaran diarahkan pada abdomen untuk merawat kanser sebelum ini boleh meningkatkan risiko kanser usus besar

Kesimpulan


Daripada semua faktor risiko yang disebutkan di atas, salah satu cara untuk mengelakkan berlakunya kanser kolon ini adalah dengan sentiasa menjaga usus dengan pemakanan yang tinggi serat dan juga proses pembuangan air besar yang berkala.

Pastikan setiap hari kita membuang air besar. Janganlah seminggu sekali baru dibuang segala benda yang masuk dalam usus kita. Akhirnya akan effect kepada tubuh badan kita.

Bagi mereka yang menghadapi masalah sembelit, syireen nak suggestkan korang ambil vitamin herblax yang boleh membantu korang untuk membuang air besar. Syireen sendiri dah pernah makan herblax ni, dan memang berkesan untuk membuang segala kotoran dalam usus kita. Yelah, sebelum terkena, better kita cegah dulu kan?

So, if korang ada masalah sembelit, before masalah tu menjadi lebih teruk seperti kanser (naudzubillah), cubalah atasi masalah korang tu dengan herblax. Just SMS/Whatsapp syireen di 0127247497, insyaAllah syireen boleh bantu.

Inilah dia rupa bentuk produk herblax bagi yang tak pernah lihat..hehe


Syireen Halim
0127247497
hasyireenhalim@gmail.com

#syireenhalim
#syireenamerlim
#herblax
#sembelit
#kanserususbesar
#kanserkolon
#codmelaka
#posseluruhmalaysia

0 comments:

Catat Ulasan