Rabu, Januari 13, 2016

Kenali Penyakit Buah Pinggang Bocor Kerana Anda Mungkin Salah Seorang Mangsa!

Nephrotic Syndrome atau dikenali dengan penyakit buah pinggang bocor adalah gangguan buah pinggang yang menyebabkan badan mengeluarkan terlalu banyak protein dalam air kencing. Sindrom nefrotik biasanya disebabkan oleh kerosakan kepada kelompok salur darah di dalam buah pinggang yang berfungsi untuk menapis sisa buangan dan air yang berlebihan dari dalam darah. 



Tanda-tanda dan gejala-gejala sindrom nefrotik termasuk:


  • Tanda penyakit ini adalah bengkak (edema), terutamanya di sekitar mata anda dan di pergelangan kaki dan kaki
  • Air kencing berbuih, yang mungkin disebabkan oleh berlebihan protein dalam air kencing.
  • Pertambahan berat badan akibat pengumpulan cecair berlebihan


Faktor-faktor yang boleh meningkatkan risiko sindrom nefrotik termasuk: 


  • Keadaan perubatan yang boleh merosakkan buah pinggang anda. 
  • Penyakit dan keadaan-keadaan tertentu yang boleh meningkatkan risiko mendapat sindrom nefrotik seperti diabetes, lupus, amyloidosis , penyakit perubahan yang minimum dan penyakit buah pinggang yang lain . 
  • Ubat-ubatan tertentu . Contoh ubat-ubatan yang boleh menyebabkan sindrom nefrotik termasuk nonsteroidal ubat anti-radang dan ubat yang digunakan untuk melawan jangkitan. 
  • Jangkitan tertentu. Contoh jangkitan yang meningkatkan risiko sindrom nefrotik termasuk HIV , hepatitis B , hepatitis C dan malaria.


Mengapa Buah Pinggang Bocor Bahaya?


Sindrom nefrotik atau masalah buah pinggang bocor menyebabkan bengkak (edema), terutamanya di kaki dan pergelangan kaki, dan juga meningkatkan risiko masalah kesihatan yang lain. 

Ia boleh menghasilkan komplikasi penyakit seperti berikut : 

  • Darah beku. Ketidakmampuan glomeruli untuk menapis darah dengan betul boleh membawa kepada kehilangan protein darah yang membantu mencegah pembekuan. Ini meningkatkan risiko anda mendapat darah beku (trombus) dalam vena anda. 
  • Kolesterol dalam darah tinggi dan trigliserida darah tinggi. Apabila tahap albumin protein dalam darah anda jatuh, hati anda membuat lebih banyak albumin. Pada masa yang sama, hati anda mengeluarkan lebih kolesterol dan trigliserida. 
  • Diet yang teruk. Kehilangan protein darah yang terlalu banyak boleh menyebabkan kekurangan zat makanan. Ini boleh membawa kepada penurunan berat badan, tetapi ia mungkin dilindungi oleh bengkak. Anda juga boleh mempunyai terlalu sedikit sel-sel darah merah (anemia) dan tahap vitamin D dan kalsium yang rendah. 
  • Tekanan darah tinggi. Kerosakan pada glomeruli anda dan pengumpulan sisa buangan dalam aliran darah (uremia) boleh meningkatkan tekanan darah. 
  • Kegagalan buah pinggang akut. Jika buah pinggang anda mula kehilangan keupayaan mereka untuk menapis darah akibat kerosakan pada glomeruli, bahan buangan boleh terkumpul dengan cepat dalam darah kita. Jika ini berlaku, kita mungkin terpaksa menghadapi dialisis.
  • Penyakit buah pinggang kronik. Sindrom nefrotik boleh menyebabkan buah pinggang anda secara beransur-ansur kehilangan fungsi mereka dari masa ke masa. Jika fungsi buah pinggang jatuh cukup rendah, anda mungkin memerlukan dialisis atau pemindahan buah pinggang.
  • Jangkitan. Orang yang mempunyai sindrom nefrotik mempunyai risiko terkena jangkitan.

Korang rasa bahaya ke tidak penyakit buah pinggang bocor ni? Tepuk dada tanya akal. Jadi sama-samalah kita menjaga kesihatan. Namun, seandainya korang atau ibu bapa ada yang sudah mengalami penyakit ini, jangan risau. Ini adalah kerana penyakit ini boleh dipulihkan. Nak tau macam mana, jom kita baca sebuah perkongsian daripada seorang sahabat saya ni.


================================================================

TESTIMONI 026 : MUHAMMAD ROSDI & HARTINI BADRI




Assalamualaikum, ini kisah bagaimana kami telah jatuh cinta cinta dengan Vivix Shaklee. Nama saya Muhamad Rosdi Ismail,38 tahun. Pada bulan September 2015, saya telah disahkan mengalami Nephrotic Syndrom iaitu buah pinggang bocor yang menyebabkan protein terkeluar melalui air kencing. Sesuatu yang agak mengejutkan dan merisaukan saya sebenarnya. Siapa tak sayang buah pinggang kan??

Sebenarnya sebelum tu lagi saya perasan air kencing berbuih tetapi saya tak fikir ia sesuatu yang pelik dan tanda penyakit ini. Tetapi bila tangan dan kaki membengkak, barulah saya menyedari ada yang tidak normal. Saya membuat pemeriksaan di Hospital. Dan semasa di hospital doktor menahan saya di wad kecemasan dan membuat pemeriksaan air kencing 24jam, juga pemeriksaan darah. Setelah disahkan mengalami Nephrotic Syndrom doktor memberi "sebeban" ubat yang pada saya sangat banyak untuk ditelan. Dengan ubat surut bengkak, ubat kolesterol, ubat darah tinggi. Ya, penyakit ini turut memberi saya pakej penyakit yang lain yang sebelum ini saya memang tidak pernah menghidapinya.

Doktor turut memberi steroid tetapi menyatakan jika saya bersetuju untuk membuat Biopsi iaitu prosedur mengambil sampel buah pinggang maka saya tak perlu mengambil steroid.

Saya berbincang dengan isteri, kami bersetuju untuk memulangkan sebungkus besar Steroid dan memberitahu Doktor kami ingin membuat Biopsi. Hakikat yang sebenarnya kami ingin berikhtiar dengan VIVIX SHAKLEE. Kalau sebelum ini saya antara yang culas memakan vitamin tapi dengan Vivix saya sangat konsisten. Maka saya meneruskan suplemen dan juga ubat doktor kecuali steroid. Saya sangat risau jika buah pinggang saya benar benar rosak maka perlu menjalani dialisis di usia 30an ini. Di saat anak-anak masih kecil ini. Nauzubillah.

Alhamdulillah dengan izin Allah, setelah sebotol Vivix bacaan protein di dalam urin menampakkan penurunan. Dan setelah 3botol Vivix iaitu lebih kurang 3bulan saya ada temujanji dengan Doktor pakar di Selayang. Dan Alhamdulillah saya sangat bersyukur apabila Doktor mengesahkan air kencing saya tiada lagi protein, tekanan darah normal dan ujian darah semua menunjukkan result yang cantik. Doktor juga stopkan semua ubat dan yang paling best Doktor sendiri yang beritahu TAK PERLU BUAT BIOPSI.

Kalau sebelum ini saya dan isteri merasakan Vivix mahal tetapi bila dalam situasi ini barulah kami menyedari duit boleh dicari, namun buah pinggang itu lebih berharga, tiada gantinya.

Terima kasih Allah. Terima kasih Shaklee.

Sekiranya anda atau ahli keluarga anda menghidapi penyakit ini atau yang berkaitan ataupun penyakit kronik lain seperti diabetis, strok, darah tinggi dan kanser. Ikhtiarlah dengan VIVIX. Saya percaya Allah tak turunkan penyakit tanpa penawarnya. Tugas kita untuk berikhtiar, selebihnya berdoalah dan bertawakal lah kepada Allah.

Sesungguhnya Dia Yang Maha Berkuasa Menyembuhkan.

Muhamad Rosdi Ismail


================================================================


Mari tonton testimoni En. Rosdi yang telah divideokan

Cara Rawatan


Ha, begitulah cerita En. Muhammad Rosdi. Kalau di hospital pun cara rawatan penyakit buah pinggang ni adalah dengan ubat-ubatan. Jadi wajar sangat korang ambil Vivix ni as a supplemen untuk memulihkan sakit korang. 

Sekiranya korang nak mendapatkan Vivix ni, waktu sekarang adalah sangat TEPAT kerana promosi Vivix sedang berlansung sekarang. So kalau nak dapatkan Vivix dan JIMAT sebanyak RMXX, boleh hubungi saya dengan salah satu daripada cara berikut :

Sms/whatsapp : 0127247497
Email : hasyireenhalim@gmail.com


Ingin Menambah Pendapatan?

  • Rasa sesak dengan kehidupan sekarang?
  • Hari-hari duk memikir macam mana nak tambah pendapatan?
  • Ingin menambah pendapatan tapi tak tau bagaimana ingin bermula?
  • Mempunyai kekuatan mental, kesabaran yang tinggi dan keinginan belajar yang kuat?

Jika semua jawapan di atas ialah YA, andalah orang yang saya CARI. Hubungi saya untuk mulakan bisnes anda sekarang. Sms/whatsapp 0127247497 atau emel ke hasyireenhalim@gmail.com

Pengedar Shaklee Melaka.


0 comments:

Catat Ulasan